Noorderlicht en dag 2

25 februari 2023 - Akureyri, IJsland

Om half 10 was het zover. De excursie om het Noorderlicht te gaan zien ging van start. De gids gaf aan dat we weg van de stad zouden rijden naar een plek waar er geen wolken en lichtvervuiling zouden zijn. Bij het wegrijden zei de gids gaf ons appartementen gebouwd zijn op een stukje grond dat genoemd wordt "the fields between life and death". Deze bijnaam komt van het feit dat aan de ene kant het ziekenhuis ligt en aan de andere kant de begraafplaats.

Na een halfuurtje rijden kwamen we op de eerste plek aan. Na een uur wachten in de kou en wind was er helaas geen Noorderlicht te zien. Op naar de volgende locatie. Na wederom een halfuur kwamen we op de volgende locatie. De hemel was helder en weer afwachten in de hoop dat er iets zou gebeuren. Helaas het enige wat er te zien was, het licht van de maan die wolkenvelden verlichtte.

Na drie kwartier wachten en een kopje warme chocolade melk was het bijna middernacht. Op de terugweg zag de gids een sprankje van Noorderlicht en stopte langs de kant van de weg. Het enige wat zichtbaar was, was een grijze sliert. Na een kwartier wachten gebeurde er niets meer en keerden we huiswaarts.

Vandaag, 25 februari geen activiteiten dus een wandeling naar het dorp gemaakt. De haven en het dorp verkend. Nadat we geshopt hadden hebben we de lunch genuttigd in Backpackers Akureyi. Inez had 4 pannekoeken, Cees en Michel hadden een Obelix. Erg lekker.