Dag 5 - Atlantische kustroute (Van Akureyri naar Siglufjordur)

1 maart 2023 - Akureyri, IJsland

Om 12 uur werden we opgepikt om de Atlantische kustroute te gaan rijden naar Siglufjordur.

De route leidde ons eerst langs in een van de vele kerkjes in Noord IJsland. Vervolgens ging de route verder en passeerden we het eiland Hrisey. Cees en Michel vertelden dat ter hoogte van dit eiland het walvisspotten had plaatsgevonden. Inez was blij dat ze niet meegegaan was, aangezien het met de auto al een flink stuk rijden was. De gids Lilja vertelde vele verhalen over Noord IJsland. Na nog een aantal fotostops kwamen we aan in  Siglufjordur. Hier brachten we een bezoek aan het Haringmuseum, wat van 1903 tot en met 1968 de belangrijkste bron van inkomsten was in dit gebied. Na het haringmuseum gingen we door naar smelterij (van de afgekeurde haring maakte ze hier olie van) en het bootshuis. Na dit bezoek konden we vrij rondwandelen in het dorp. Aangezien we honger hadden gingen we op zoek naar iets te eten en kwamen we uit bij een Fish and Chips shop. Fish en Chips besteld en dat was erg lekker.  Na nog even te hebben rondgelopen en Michel een berg van sneeuw had beklommen was het weer tijd om de terugweg te aanvaarden.

Op de terugweg zijn we ook nog een aantal keer gestopt waaronder bij een strand met heel fijn zwart zand.  Toen we hier waren begon het voor de eerste keer te regenen sinds we op IJsland zijn. De gids gaf aan dat het weer heel ongebruikelijk is voor de maand februari en dat dit weerbeeld meer bij de maand mei past.

De laatste stop van de dag was bij een klein dorpje waar midden de jaren 40 een haringfabriek was ontstaan. De eigenaar had daar een heel dorp omheen gebouwd voor de arbeiders die daar werkten. Bij deze laatste stop werden we ook nog getrakteerd op een mooie regenboog.

Hierna was het tijd om huiswaarts te keren. In de tussentijd was het weer droog geworden alleen blies er nog een harde wind.