Dag 4 - Whale watching (Walvis spotten)

28 februari 2023 - Akureyri, IJsland

Na een rustige start was het om 12 uur tijd om naar de haven van Akureryi te lopen. Inez sloeg deze excursie over in verband met haar zeeziekte.

Stipt op tijd vertrokken we uit de haven. Het fjord waar Akureryi in ligt is ongeveer 60 km lang. Na 1 uur varen kwamen we op ongeveer op de helft van het fjord tussen Akureryi en de Atlantische Oceaan. En plotseling was er een eerste walvis. Het bleek een Bultrugwalvis te zijn. En even later vonden we ook nog twee bultruggen die samen zwommen. Als eerste zie je de pluim van de walvis en dan komt hij een aantal keer aan de oppervlakte, voordat hij verder uit het water komt voor een diepe duik. Het langst gemeten dat een Bultrugwalvis onder water is geweest is 55 minuten, maar in normale omstandigheden duurt het 5 tot 10 minuten voordat ze weer boven water komen.

Zowel op de heen- als de terugweg genoten van het mooie landschap wat voorbij trok als een zonnetje.

Om 6 uur was het tijd om in een restaurant de lokale specialiteiten uit te proberen wat ons door de gids was aanbevolen. Ze hadden in het restaurant veel haast, na het voorgerecht bijna gelijk het hoofdgerecht. Klaar met het hoofdgerecht vroegen ze of je een toetje of koffie wilde, terwijl Inez en Michel nog aan het eten waren. Buiten het feit dat ze haast hadden, was het eten wel heel erg lekker. Het restaurant lag compleet uit het centrum. Dus door buurten gelopen waar geen toerist ooit komt.

1. Graciela:
    28 februari 2023
    Dat zal vast een prachtige gewaarwording zijn geweest de walvissen in het echt te zien.

Wel een beetje jammer van het restaurant.
  2. Bart:
    1 maart 2023
    Restaurant is niet gewent aan rustig en genieten van het avondmaal